Denne gründeren satte miljø i fokus og var lønnsom fra oppstart

Det er lenge siden vi begynte å se rapportene som viste til at bærekraftige bedrifter også kunne være de mest lønnsomme bedriftene. Merkevaren Lillelam AS har vært opptatt av miljøet siden oppstart i 2004, og bedriften står i dag som et skoleeksempel på at dette faktisk stemmer.

Det er allmenn kjent at du får den beste matopplevelsen og helsen ved å bruke de reneste råvarene. Halvfabrikat og kunstige tilsetningsstoffer kan gi god smak, men kan unektelig gi samme opplevelse. I gastronomiens verden har profilerte kjøkkensjefer stått i spissen for å lære oss å bruke rene produkter. Nå har store deler av norsk mote, samlet under Norwegian Fashion Hub, gått sammen om samme prinsipp, og fører stafettpinnen videre med bærekraft som en overordnet strategisk faktor. En av forkjemperne for bruken av bærekraftige og naturlige materialer er gründer av Lillelam, Pernille Siem.

• Ja – du kan si at prinsippet er det samme med mote som med mat. Rene, naturmaterialer i klærne du bruker gir en helt annen følelse enn syntetiske materialer. Det gir et naturlig velvære fysisk å bruke ren og myk ull mot huden, og mentalt gir det kanskje velvære å vite at man velger klær som ikke skadelige for miljøet, eller for de som jobber med produktene.

Mye har skjedd i klesbransjen de siste 5 årene i forhold til fokuset på det mer etiske og bærekraftige, contra de utelukkende kommersielle drivkreftene, men det er fortsatt mye som gjenstår. Kjøpesentre florerer av kjedebutikker som lokker med «2 for 1» til rene skampriser. Klær kjøpes i haugevis, og bygger opp under en «bruk og kast livsstil». Produsentenes fast-fashion konsept resulterer i at hundretalls tonn av overproduserte tekstiler brennes av merkevarene selv, eller ved avfallsstasjoner.

– De store kjedene bør tørre å tenke annerledes, det er på høy tid å ta de store grepene som monner. Miljøforgiftning og arbeidsskader ift tekstilproduksjon er ut! Alle i tekstilbransjen vet hvordan en bærekraftig produksjon kan gjøres, det trengs bare justeringer – selv om disse nok kan være større for noen. Ja, det kan ta litt lengre tid og koste litt mer, og jo flere som etterspør og forlanger, jo mer press legger vi på merkevarene og innkjøperne. Dette kan skape en dominoeffekt. For den nye generasjonen med ambisiøse norske og utenlandske designerspirer, er det nesten utelukkende å bygge en merkevare uten å ha en grønn profil og sirkulær økonomi. Dette gjør meg optimistisk og veldig glad.

Utfordringene med syntetiske tekstiler eller naturfibre med tunge kjemiske prosesser er mange på alle plan, men Siem vil heller fremme de gode sidene med bærekraftige naturfibre. Lillelam, samt det ny-lanserte merket Baylon, består utelukkende av 100%, ren merinoull som er kjøpt og produsert under strengt kontrollerte forhold og av samarbeidspartnere og underleverandører med likestilte verdier.

– Ull er et rent naturmateriale som er brukt gjennom tusenvis av år globalt, i bekledning for allslags lokale værforhold. I dag har vi avanserte prosesser for foredlingen av råvaren som kan gi oss akkurat den formen vi ønsker på tekstilen – fra superfint ulltøy til premature babyer – til tykt, vannavstøtende yttertøy.

– Vi sier at vi forvalter en eldgammel naturresurs i ny drakt. Verdiene i ull er uslåelige både når det gjelder den naturlige pusteegenskapen fibrene har, men også den høye slitestyrken på samme tid som mykheten. Selv ubehandlet er ullen flammehemmende, og når Lillelam eller Baylon plaggene har levd et langt liv – gjerne i arv som vi oppfordres til #Lillelamgjenbruk– blir det ypperlig kompost som brytes ned etter kun noen måneder.

Det er i det store, et back-to-nature og slow-fashion konsept vi jobber med, og det er tydelig at det rører ved noe spesielt hos folk der ute. Det går ikke en dag uten at vi får rørende hilsener med små eller store individuelle historier om Lillelam, og det gjør at Lillelam vokser på alle gode måter.

Lillelam ble startet i 2004 og har holdt seg klokketro til det opprinnelige konseptet, og trosset vantro for kommersiell suksess, og for ikke å holde seg til tradisjonelle drivkrefter for lønnsomhet slik det står i lærebøkene. Alle kurver fortsetter å peke oppover i jevn stigning, og Lillelam vokser seg stor og sterk.